onsdag 19. mai 2010

Oppsummering av skoleåret 2009/2010!

Nå har jeg hatte denne trykk og fotobloggen i snart et år. Jeg må nesten inrømme at det blir litt trist å slutte å blogge når vi har komt så godt igang. I forbindelse med at skoleåret snart er slutt er det på tide å ta en liten oppsummering av skoleåret:

Foto
Jeg har likt veldig godt å jobbe med foto og fotoapparatet i forbindelse med skolen. Jeg hadde lite erfaring fra foto før jeg startet med dette faget og jeg vil si at jeg har lært utrolig mye i løpet av året, noe denne bloggen er et levende bevis på. Jeg har lært alt fra bilderedigering til lukkertid. Vi har også hatt en del fotooppgaver, spesielt 5 kategorier oppgavene som har gitt oss mulighet til utfordre oss selv og hatt varierte kategorier. Jeg er veldig fornøyd med utfordringene vi har fått, og jeg er i dag i stand til å se hva som er et bra bilde og hvilke som ikke er like bra. Skulle jeg endret noe, måtte det vært å fått flere fotooppgaver som ikke gikk på 5 kategorier, men kansje en større oppgave om en kategori?

Trykk
I trykk har jeg også lært mye. Vi har hatt flere og varierte oppgaver, alt fra linosnitt og trykking på t-skjorter til koldnålstrykk. Alt har vært spennende. I tilegg har vi hatt god inføring i teknikker og undervisning i forskjellene på trykktyper. Det kunne alltids vært flere oppgaver innenfor trykk, men jeg er veldig fornøyd med trykkene vi har hatt mulighet til å lage. Utfordringer var det også nok av. Spesielt i koldnålstrykk, hvor tolmodigheten ble satt på prøve. Her måtte du både bruke tid på å skape motivet på metalplaten, men det var også en krevende prosess å trykke det. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd med trykkdelen av faget og hvordan vi har klart å kombinere trykk og foto i de samme oppgavene, eneste jeg ville forandret er antall oppgaver som det godt kunne vært litt flere av.

Blogging
Jeg hadde aldri prøvd blogging før og det ble lagt stor vekt på dette i faget. Tror det første vi gjorde i høst var nettopp blogging. Jeg har bare positive opplevelser med blogging i skolesammenheng. Det er en god måte å vise frem arbeider, ikke bare for lærere men for alle interesserte. Samtidig er det en god måte å slippe å levere alle oppgaver skriftlig, og en god måte å ha kontroll over tidligere arbeider. Litt utfordringer har det også vært. Spesielt innenfor Wiki hvis vi kan legge det under kategorien blogging. Wiki var vanskelig, men det var greit med litt utfordring. Et forslag kan være og slippe å skrive inn hver minste ting vi gjør på bloggen, det blir nemlig litt dårlig tid i timene når vi holder på med en oppgave og også tenke på å skrive blogg om den.

Arbeidsmetoder
Jeg vil si at jeg har lært å være effektiv i trykk og fotofaget og bruke tiden jeg har. Noe jeg tror har mye med å gjøre at faget er såpass kjekt. Vi veksler mellom å ha undervisning og jobbe selvstendig med oppgaver, noe jeg liker veldig godt. Spesielt det at vi jobber såpass selvstendig er med på å gjøre dette faget til et fag jeg gleder meg til hver uke. Samtidig kan selvstendig arbeid være krevende og utfordrene. Alt i alt vil jeg ikke forandre noe med arbeidsmetodene i faget.

(Skulle gjerne dekorert dette lange innlegget med et bilde, men dataen min er på reparasjon og bilde vil derfor komme ved et senere tidspunkt).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar